mandag 2. april 2018

Oppsummering mars -18

Tenk at også mars er over. Det betyr at vinteren også er over, per se- selv om vi har mye snø her og der. April er en vårmåned hvor det normalt begynner å sprette i marka og snø og is smelter bort. Jeg hilser april velkommen.
Men først skal mars oppsummeres på bloggen. Mars var en laber lesemåned, men det er kanskje ikke så rart siden jeg har vært på reise halve måneden. Jeg har reist med mye folk i 10 dager rundt i Israel, Palestina og Jordan noe som var kjempefin og interessant. Etter en ukes tid hjemme dro jeg nordover for å besøke datteren med familie i Lofoten  Vi spiser masse god mat, går turer og ser krim  (Arne Dahl) og det er kjempekoselig å være sammen med mitt lille barnebarn som straks blir 8 måneder. (de andre også selvsagt) Tiden går så fort og nå går han snart. Han reiser seg selv fra golvet og opp  og går langs lekegrinda. Før vi vet ordet av det klatrer han vel i fjellene her.


Svolvær havn påskeaften . (foto: Anita Ness)



Bøker lest:
1. Anna og Frank av Gro Dahle: Dikt,  2017, lånt på bib, USA, Russland, 105 s
2. Alle kan drepe av Jørgen Brekke: Krim, norsk2018, forhåndseks, Sverige, 365s
3. Veien til Damaskus av Dag Hoel: sakprosa/reiseskildring, Israel. Palestina, Syria, frahylla, kjøpt, 314 s
4. Forsvinningen av Frode Granhus: krim, norsk2018, leseeksemplar, 320 s
5. Lewisbrikkene av Peter May: krim. Skotland/Hebridene, leseeksemplar, 316 s
6. Hummus og granateple av Vidar Bergum: kokebok, norsk2018, MIdt-Østen,  leseeksemplar, 252 s
7. Fermentering av Gry Hammer: sakprosa/mat/helse, kjøpt, 201 s
8. Mat for glade tarmer av Mette Bender og Søren Lange: sakprosa/mat/helse, leseeksemplar, 160 s
9. Vak av Bendik Vada: dikt, norsk2017, lånt på eBokBib, 57 s

SUM: 9 bøker  - 2090 sider

SUM:
3 krim
2 diktsamlinger
4 sakprosa (3 mat og helse/ 1 reiseskildring)
2 lånt på bib/eBokBib
5 leseeksemplar
2 kjøpt
1 frahylla
3 norsk2018

Jeg har tatt med koke/matbøkene i tellingen denne måneden fordi jeg har lest alt som står i dem, samt bladd mye frem og tilbake i tillegg og testet en del oppskrifter,  spesielt i "Hummus & granateple" og "Fermentering". "Mat for glade tarmer" skal testes ut i april.  Den inneholder kur med prebiotika på fire dager, blant annet.
"Hummus & granateple" - mat fra Midt-Østen- er en fantastisk bok med flotte oppskrifter og nydelige bilder som gir vann i munn. Omtale kommer senere.


Vi laget meze langfredag etter oppskrifter fra "Hummus & granateple". Min datter laget mesteparten, jeg laget hummus og falafel og samboeren hennes stekte kotelettene. teamwork. Nydelig måltid. (foto: Anita Ness)


"Veien til Damaskus" var også en særs interessant bok, hvor forfatteren gikk i Paulus sine fotspor fra Jerusalem til Damaskus. En reiseskildring med innvevd historie og refleksjoner. Spesielt artig fordi jeg nettopp har vært i Midt-Østen.

De tre krimbøkene var også veldig gode, og omtaler kommer løpende. "Alle skal drepe" var mest underholdende av dem. "Lewisbrikkene" den mørkeste, skrevet med et langsomt vemod. "Forsvinningen" var det også vemodig å lese siden det er avdøde Frode Granhus sin siste bok.

Når det gjelder DIKTLESESIRKELEN har det vært god deltakelse i mars også, noe jeg er veldig glad for. Selv er jeg dessverre litt på etterskudd med innlegget, men det er fordi jeg må lese samlingen- Vak av debutanten Bendik Vada- en gang til og da må jeg ha en rolig morgen. Det kommer.. Takk til alle som har bidratt. Innleggene deres kan leses her

Land besøkt:
USA, Russland, Sverige, Israel, Palestina, Syria, Skotland, Midt-Østen (2)

Litterære arrangement:
1.Torbjørn Færøvik , foredrag om Orientekspressen, Litteraturhuset i Trondheim/arr. Escape Travel
2.Zeshan Shakar - Tante Ulrikkes vei, Litteraturhuset i Trondheim
3.Foredrag om Jens Bjørneboe av Torstein Andersen, Litteraturhuset i Trondheim


TV-serie/film fra bøker:
1. Arne Dahl: Sesong 1- episode 7-9, "De største vann" og " Europablues- del 1" Netflix

Reiseinnlegg:
Israel del 1- Jerusalem



På tur til Henningsvær i dag. Det er absolutt vakkert her på vinteren også, med snekledde fjell som stuper rett ned i sjøen. (foto: Anita Ness)

Med dette ønsker jeg dere alle en god april!




11 kommentarer:

  1. Du har du virkelig fått med deg mye denne mnd.særlig med tanke på at du har vært på flere turer. Ønsker deg en god april måned!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg nok. Så får jeg tåle at det ble mindre bøker lest enn tenkt..
      Tusen takk, det samme til deg Ingun.:)

      Slett
  2. For noen flotte bilder fra Lofoten, heldige deg som har en unnskyldning til å dra dit ofte. Du har fått lest en del til tross for all reisingen i mars, jeg har lest to av dine tre krimmer, og skal begynne på Lewisbøkene ganske snart. Hadde bestemt meg for å ikke begynne på flere krimserier, men jeg klarer ikke holde meg unna.
    Lykke til med lesingen i vakre april!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Tine. Det er jo så vakkert her at bildene nesten gir seg selv:)
      Synes ikke jeg har lest så mye, i alle fall ikke så mye som tenkt- men med koke/matbøkene ble det jo noen- og jeg har brukt en del tid på dem.

      Ble nysgjerrig på hvorfor du ikke hadde tenkt å lese flere krimserier? Lewistrilogien har bare tre bøker, så da går det vel fint.:)

      Takk og det samme til deg Tine.:)

      Slett
  3. Ni bøker er jaggu meg bra når du har vært så på farten som du har, matbok eller ikke, lest er lest. Har kun lest Peter May boken av "dine", er spent på hva som kommer fra han neste gang, noe er jo på trappene etter det jeg har skjønt.
    Et skikkelig herremåltid ser det ut til og noen fine bilder fra Lofoten.
    Ønsker deg også en fin april måned og så satser vi på at det våres litt mer ute snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kanskje det, men ingen tykke bøker, selv om "Veien til Damaskus" var en bok som tok tid å lese.
      Jeg mener også at jeg har lest at flere av May blir oversatt, men hva, det husker ikke jeg heller.
      Måltidet var toppers... det er helt sant.:)
      Takk og i like så Beathe:) Håper våren kommer snart.. regner med at mesteparten av snøen i byen er borte når jeg kommer hjem i morgen. Det var ikke så mye der før jeg dro heller..

      Slett
  4. Så flott oppsummering, og allsidig! Spennende reiser i inn og utland. Jeg ønsker meg en tur til Lofoten igjen, om det skulle falle seg slik. Vi satser på vår nå! God april til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Åslaug:)
      Lofoten er vakkert, vinter, vår, høst og sommer. Jeg ser også frem til vår, tror forresten den er veldig på vei i Trondheim nå.
      God april til deg også.:)

      Slett
  5. Ikke lest noen av dine i mars, men vi havnet sånn ca på samme antall bøker. Jeg har lest null - 0 - i påsken. Stadig noe nytt fra denne kanten. Nå sitter jeg som deg og venter på vår og varme, late dager i sola med bok og blomstring i hagen. HAHA - jeg er jo årets optimist. Først varmegrader om morran, tenker jeg. Så får vi heller drøye påskeliljene til det i det minste dukker opp noen grønne spirer...

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, sol, varme, bok på verandaen: Velkommen!
      Det ryktes at det spretter i bedene i Trondheim. Spent når jeg kommer hjem i morgen.:)

      Slett
  6. Vakre bilder.

    Og jeg som ikke helt har vært til stede iår, synes også det er svært mange innlegg, som tross alt er mer visuelt enn mange bøker, siden vi nå likevel skal snakke om bilder i april, eller billeder. Egentlig er det sjokkerende at du får lest noe som helst slik du farter. Har funnet ut at jeg må være sfærens mest u-typiske bokblogger, komplett uten reiselyst. It takes all kinds -))

    Har lest ingen av marsbøkene dine, men før eller siden (når storytel har alle på engelsk), tar jeg for meg Lewis.

    SvarSlett